logo-csWFIS O nás
„Lilie pod klopou, lilie za mřížemi“
Nová 38. kapitola
Skautské jaro
 z připravované knihy od bratra Jiřího Zachariáše - Pedra
Lilie pod klopou, lilie za mřížemi

ZIMNÍ RADOVÁNKY aneb Jak se z nováčků stávají světlušky

10. prosinec 2011


Odebírat
Opište hash »

Kalendář oznamovatele

únor 2025
PoÚtStČtSoNe
12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728
březen 2025
PoÚtStČtSoNe
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
duben 2025
PoÚtStČtSoNe
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
13. březen 2025
Přihlásit se

Slovo k 17. listopadu 2019 – 30 let svobody v ČR (Čáka)

Jan 8, 31 – 36          / slovo k 17. listopadu 2019 – 30 let svobody v ČR/

     V těchto dnech skloňujeme ve všech pádech slovo SVOBODA. Možná až moc často. Svoboda však není pouhé slovo, pojem; je to úžasná hodnota – především duchovní hodnota a veliký dar. Ve sdělovacích prostředcích jsou teď lidé dotazováni, co pro ně znamená svoboda – co pro ně znamená skutečnost, že 30 let žijeme ve svobodné /tedy nikoliv totalitní/ společnosti. Slyšíme mnoho různých odpovědí na otázku, co nám přinesla tzv. sametová revoluce: Máme svobodu vlastního názoru, vyjadřování, svobodu tisku, můžeme neomezeně cestovat, mladí lidé mohou studovat, co chtějí a kde chtějí – i v zahraničí… Slyšela jsem tato slova: Je to svoboda člověka jako jedince, jako osobnosti, kdy mohu rozhodovat sám za sebe a mohu realizovat své sny, své vize; mohu se vzdělávat, podnikat, o cokoliv se zasazovat. Zaznívají i další slova: Máme opravdu svobodné volby. 30 let máme příležitost. To všechno je pravda a jsme za to vděční. Svoboda má také a především duchovní rozměr. Starozákonní izraelský lid chápal svobodu hlavně jako osvobození od cizího jha (panství), od nadvlády jiného národa, protože byl Izrael velmi často a na dlouhá období někým okupován a zotročován. Ježíš – Boží Syn žil jako člověk v našem světě také v okupované malé zemi, kde vládli a o všem rozhodovali Římané. A přesto Ježíšovo pojetí svobody je duchovní, vnitřní; je to především svoboda od hříchu. „Amen, amen, pravím vám, že každý, kdo hřeší, je otrokem hříchu“ /v. 34/.  Myslíme-li jen na sebe, na výhody pro sebe, jsme otroky sobectví. Když potřebujeme ve vztazích k druhým lidem lež a přetvářku, spoutávají nás lži a přetvářky stále více a více. Když posuzujeme lidi podle národnosti a barvy pleti, jsme otroky rasismu. Podobně závist, hněv, nenávist nám kradou vnitřní pokoj a radost ze života. Vysoce postavení, vlivní lidé se mohou stát otroky své touhy po moci, po ovlivňování druhých. Lidé propadlí nějaké závislosti, jsou jejími otroky a nemohou se z ní sami vymanit. A tak podobně…. Ale když nás Boží Syn – Kristus osvobodí, budeme skutečně svobodnými. Jak nás může Ježíš /= Bůh/ osvobodit? Sám Pán Ježíš to řekl: „Zůstanete-li v mém slovu, jste opravdu mými učedníky. Poznáte pravdu a pravda vás učiní svobodnými“ /J 8,34/. Zůstanete-li v mém slovu – to neznamená jen přitakat Ježíšovu učení, názorově s ním souhlasit; zůstat, setrvat v Kristovu slovu znamená žít ho, uskutečňovat ho. Svým životem máme být Ježíšovými učedníky, následovníky. Až jako moji učedníci poznáte pravdu – poznáte Boha, který je neměnnou Pravdou ve své lásce k nám. Poznáte pravdu a pravda vás učiní svobodnými. Nejsme svobodní tehdy, když můžeme dělat, co chceme, nýbrž tehdy, když se svobodně rozhodneme dělat to, co je Boží vůle – tedy uskutečňovat dobro, lásku, milosrdenství, odpuštění. Spíše než svoboda od něčeho je svoboda k něčemu. Tak je třeba chápat i Desatero. Spíše než Nesmíš zabíjet máme uslyšet Boží: Ty smíš nezabíjet, ty smíš neubližovat. Nesesmilníš znamená: Můžeš být věrný, můžeš se radovat z věrnosti. Nepokradeš znamená: Jsi svobodný nekrást, nepodvádět. Přikázání nebudeš lhát a závidět druhým spatřujeme v novém světle: Ty se smíš odvážit být pravdivý, upřímný, ty smíš být přející. Jak je to osvobozující!

Na závěr poslyšme slova apoštola Pavla v dopise křesťanům do Říma: „Není žádného odsouzení pro ty, kteří jsou v Kristu Ježíši, neboť zákon Ducha, který vede k životu v Kristu, osvobodil tě od zákona hříchu a smrti. … Ti, kdo dělají jen to, co sami chtějí, tíhnou k tomu, co je tělesné; ale ti, kdo se dají vést Duchem (Božím Duchem), tíhnou k tomu, co je duchovní. Dát se vést sobectvím znamená smrt, dát se vést Božím Duchem je život a pokoj“ /Ř 8,1-6/. 

/Jindřiška Buttová- Čáka, 17. 11. 2019/


43× 24. listopad 2019 v 18:51